









,,CZYM JEST ŻYCIE?”– klasy biologiczne Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego na kolejnych wykładach w Biocentrum Uniwersytetu Przyrodniczego.
21 kwietnia 2017r. grupa uczniów grodziskiego „Słowaka” z klas IIB i IB realizujących rozszerzoną biologię wraz z nauczycielami: Małgorzatą Gluzą oraz Marcinem Lutomskim udała się na wykłady na Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. Nasze liceum po raz kolejny brało udział w wydarzeniu w ramach akcji „Od laika do przyrodnika” , zorganizowanym przez Koło Naukowe Studentów Biotechnologii OPERON.
Jedną z największych tajemnic życia, która nurtowała ludzkość od zarania, jest wzrost
i rozwój organizmów oraz przekazywanie cech z pokolenia na pokolenia.
Odpowiedzi na pytanie ,,CZYM JEST ŻYCIE?” udzielił nam Pan prof. dr hab. Jan Barciszewski.
Model struktury DNA w postaci helisy złożonej z dwóch przeciwbieżnych łańcuchów polinukleotydowych pozwala gromadzić informacje kodowane w języku składającym się z czterech zasad azotowych. W procesie przenoszenia informacji od DNA do rybosomów, gdzie odbywa się biosynteza białka pośredniczy RNA, a podstawowymi jednostkami kodu genetycznego (kodonami) są trójki nukleotydów.Kod genetyczny jest uniwersalny i jednoznaczny dla wszystkich form życia. Znaczenie jego odkrycia dla rozwoju biologii można porównać ze znaczeniem układu okresowego pierwiastków w chemii.
Następnie młodzież wysłuchała wykładu dr inż. Ewy Pruszyńskiej-Oszmałek –„ZWIERZĘTA LABORATORYJNE, ICH WYKORZYSTANIE W DOŚWIADCZENIACH, REGULACJA I KONTROLA EKSPERYMENTÓW Z UDZIAŁEM ZWIERZĄT”. Najpopularniejsze są szczury albinotyczne będące wyselekcjonowaną krzyżówką dwóch „dzikich” gatunków: szczura śniadego i szczura wędrownego. Wykorzystywane są m.in. do badań farmakologicznych, onkologicznych, immunologicznych do tworzenia zwierząt transgenicznych jako źródło embrionalnych komórek macierzystych. Prowadzi się również badania nad chorobami neurodegeneracyjnymi np. choroba Parkinsona.
Wykłady na wyższych uczelniach to doskonała forma pogłębiania wiedzy oraz budzenia zainteresowania naukami przyrodniczymi i medycznymi.